Verdensdagen for psykisk helse 10.10.2025

Vi trenger å styrke vår psykiske beredskap

I årets kampanje vektlegges det en felles innsats for å styrke vår psykiske motstandskraft i møte med en urolig tid.

Et helsefremmende miljø er vår psykiske beredskap

Vi tåler mer når vi vet hva vi står i, kjenner våre egne grenser – og har støtte rundt oss. Et trygt og helsefremmende miljø er en forutsetning for god psykisk helse.

Psykisk beredskap handler om evnen til å forebygge, håndtere og følge opp psykiske belastninger og krisereaksjoner – både hos barn, unge, eldre og ansatte. Det er en viktig del av arbeidet med å skape trygge og helsefremmende miljøer f. eks i barnehager, skoler, skolefritidsordninger, sykehjem og asylmottak.

I Barnehageloven er dette tydelig forankret gjennom krav om et trygt og godt psykososialt miljø (§ 41), og aktivitetsplikten (§ 42) som pålegger ansatte å handle når barn ikke har det bra. Dette er en form for psykisk beredskap i praksis – å være forberedt på å støtte barn i sårbare situasjoner. Se også Opplæringsloven for skolen.

Kobling mellom psykisk beredskap og Barnehageloven:

  • Forebygging: Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helse, trivsel, lek og læring (§ 41)

  • Tidlig innsats: Ansatte har plikt til å melde fra ved mistanke om at et barn ikke har det trygt (§ 42)

  • Tiltak: Barnehagen skal undersøke saken og iverksette tiltak basert på faglig vurdering – med skriftlig plan

  • Systematikk: Arbeidet skal være en del av internkontroll og beredskapsplaner (jf. forskrift om miljørettet helsevern)

Forskrift om miljørettet helsevern sier at miljøet i virksomheter som f. eks barnehager, skoler, sykehjem og asylmottak skal være helsemessig tilfredsstillende – både fysisk og sosialt.
Dette innebærer at virksomhetene må:

  • Ha beredskap for å håndtere alvorlige hendelser som påvirker helse og miljø

  • Ha rutiner for å sikre et godt inneklima, hygiene, støyforhold og ulykkesforebygging

  • Vurdere og følge opp det sosiale miljøet, inkludert trygghet, relasjoner og trivsel

  • Forebygge helseskader og fremme trivsel gjennom systematisk internkontroll


Forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger stiller krav til at miljøet skal fremme barns og elevers helse, trivsel, lek og læring – og bidra til å forebygge sykdom, skade og alvorlige hendelser.
Det innebærer at virksomhetene må:

  • Sikre et trygt og inkluderende sosialt miljø

  • Ha beredskapsplaner som inkluderer sosiale forhold

  • Ha kompetanse og rutiner for å ivareta barn og elevers psykiske helse

  • Samarbeide med relevante instanser ved behov for oppfølging eller etter alvorlige hendelser

Folkehelseloven gir kommunen ansvar for å fremme befolkningens helse og trivsel, og å beskytte mot faktorer som kan ha negativ innvirkning. Regjeringen har foreslått endringer i loven som skal styrke psykisk helse som en del av beredskapsarbeidet, og sikre at hensynet til sårbare grupper – særlig barn og unge – blir ivaretatt i krisesituasjoner. [www.regjeringen.no]

HMTS bidrar gjennom tilsyn, veiledning og samarbeid med kommunene og private eiere for å sikre at barnehager, skoler, sykehjem og asylmottak med flere, er trygge steder å bo, lære og leve – også når noe uventet skjer.

Et helsefremmende og sosialt støttende miljø er ikke bare et mål – det er en beredskap i seg selv.

Helsedirektoratet har laget en kampanje og tiltak i kommuner og fylkeskommuner for god psykisk helse. Den er verdt å ta en kikk på: ABC for god psykisk helse

Mer informasjon og ressurser tilknyttet verdensdagen for psykisk helse kan du finne på denne lenken.

Neste
Neste

Har du en utleiebolig? Nasjonal tilsynskampanje starter snart!