Verdensdagen for psykisk helse 10.10.2025
Vi trenger å styrke vår psykiske beredskap
I årets kampanje vektlegges det en felles innsats for å styrke vår psykiske motstandskraft i møte med en urolig tid.
Et helsefremmende miljø er vår psykiske beredskap
Vi tåler mer når vi vet hva vi står i, kjenner våre egne grenser – og har støtte rundt oss. Et trygt og helsefremmende miljø er en forutsetning for god psykisk helse.
Psykisk beredskap handler om evnen til å forebygge, håndtere og følge opp psykiske belastninger og krisereaksjoner – både hos barn, unge, eldre og ansatte. Det er en viktig del av arbeidet med å skape trygge og helsefremmende miljøer f. eks i barnehager, skoler, skolefritidsordninger, sykehjem og asylmottak.
I Barnehageloven er dette tydelig forankret gjennom krav om et trygt og godt psykososialt miljø (§ 41), og aktivitetsplikten (§ 42) som pålegger ansatte å handle når barn ikke har det bra. Dette er en form for psykisk beredskap i praksis – å være forberedt på å støtte barn i sårbare situasjoner. Se også Opplæringsloven for skolen.
Kobling mellom psykisk beredskap og Barnehageloven:
Forebygging: Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helse, trivsel, lek og læring (§ 41)
Tidlig innsats: Ansatte har plikt til å melde fra ved mistanke om at et barn ikke har det trygt (§ 42)
Tiltak: Barnehagen skal undersøke saken og iverksette tiltak basert på faglig vurdering – med skriftlig plan
Systematikk: Arbeidet skal være en del av internkontroll og beredskapsplaner (jf. forskrift om miljørettet helsevern)
Forskrift om miljørettet helsevern sier at miljøet i virksomheter som f. eks barnehager, skoler, sykehjem og asylmottak skal være helsemessig tilfredsstillende – både fysisk og sosialt.
Dette innebærer at virksomhetene må:
Ha beredskap for å håndtere alvorlige hendelser som påvirker helse og miljø
Ha rutiner for å sikre et godt inneklima, hygiene, støyforhold og ulykkesforebygging
Vurdere og følge opp det sosiale miljøet, inkludert trygghet, relasjoner og trivsel
Forebygge helseskader og fremme trivsel gjennom systematisk internkontroll
Forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger stiller krav til at miljøet skal fremme barns og elevers helse, trivsel, lek og læring – og bidra til å forebygge sykdom, skade og alvorlige hendelser.
Det innebærer at virksomhetene må:
Sikre et trygt og inkluderende sosialt miljø
Ha beredskapsplaner som inkluderer sosiale forhold
Ha kompetanse og rutiner for å ivareta barn og elevers psykiske helse
Samarbeide med relevante instanser ved behov for oppfølging eller etter alvorlige hendelser
Folkehelseloven gir kommunen ansvar for å fremme befolkningens helse og trivsel, og å beskytte mot faktorer som kan ha negativ innvirkning. Regjeringen har foreslått endringer i loven som skal styrke psykisk helse som en del av beredskapsarbeidet, og sikre at hensynet til sårbare grupper – særlig barn og unge – blir ivaretatt i krisesituasjoner. [www.regjeringen.no]
HMTS bidrar gjennom tilsyn, veiledning og samarbeid med kommunene og private eiere for å sikre at barnehager, skoler, sykehjem og asylmottak med flere, er trygge steder å bo, lære og leve – også når noe uventet skjer.
Et helsefremmende og sosialt støttende miljø er ikke bare et mål – det er en beredskap i seg selv.
Helsedirektoratet har laget en kampanje og tiltak i kommuner og fylkeskommuner for god psykisk helse. Den er verdt å ta en kikk på: ABC for god psykisk helse