
Godt sosialt miljø
Folkehelseloven har som formål å fremme god helse og trivsel, og et godt sosialt miljø er en viktig del av dette. Loven har som formål å utjevne sosiale helseforskjeller og bidra til at befolkningen er beskyttet mot faktorer som kan påvirke helsen negativt.
Den legger vekt på å skape et godt sosialt miljø for å fremme befolkningens helse. Loven sier at folkehelsearbeidet skal bidra til gode sosiale og miljømessige forhold. Dette innebærer å legge til rette for trivsel, livskvalitet og et sunt miljø, samt å forebygge psykiske og somatiske sykdommer.
Kommunen skal fremme befolkningens helse, trivsel, gode sosiale og miljømessige forhold og folkehelsen skal ivaretas i de oppgaver og med de virkemidler kommunen er tillagt, herunder ved lokal utvikling og planlegging, forvaltning og tjenesteyting.
Et godt sosialt miljø er en forutsetning for god helse og livskvalitet, og kan påvirkes av mange faktorer, som for eksempel:
Tilrettelegging for sosiale møteplasser
Tiltak for utenforskap
Bekjempelse av mobbing og vold
Fremme psykisk helse
Miljøet i barnehager, på skoler, skolefritidsordninger og leksehjelpordninger skal fremme barns og elevers helse, trivsel, lek og læring.
Det fysiske miljøet i barnehager og skoler må ses i sammenheng med det sosiale miljøet, da det er miljøet samlet sett som har betydning for barns og elevers helse, trivsel, lek og læring samt å forebygge sykdom, skade og alvorlige hendelser.
For å kunne oppfylle forskriftens formål må helsefaglig kompetanse involveres sammen med teknisk, pedagogisk og planfaglig kompetanse når barnehager og skoler planlegges, drives og vedlikeholdes.
Et godt sosialt miljø er viktig for barns fysiske og psykiske helse. Det å arbeide langsiktig og systematisk med dette vil ha forebyggende effekt mot mobbing og andre krenkelser, og bidra til å skape et inkluderende leke- og læringsmiljø. Arbeid med barns sosiale miljø skal ligge til grunn for all aktivitet i barnehagen og skolen, og bidra til trivsel, lek og læring.
Helse- og miljøtilsyn Salten jobber utadrettet mot barnehager og skoler i våre 11 eierkommuner gjennom tilsyn, rådgivning og veiledning. Vårt fokus er på det systemrettede arbeidet, rutiner, internkontroll, avviksrapportering og oppfølging.